تبلیغات
خودروهای رور دنیا - پیشرفته ترین موتور دیزلی دنیا در قلب ستاره !

خودروهای رور دنیا

یکشنبه 25 فروردین 1387

پیشرفته ترین موتور دیزلی دنیا در قلب ستاره !

نویسنده: امیررضا   طبقه بندی: علم و تکنولوژی ، 

سلام دوستان

از نظراتتون خیلی متشکرم .

برای امروز میخوام در مورد جدیدترین موتور شرکت مرسدس مطلب بذارم . امیدوارم این مطلب مورد توجهتون قرا بگیره .

New Mercedes 4-Cylinder Diesel Engine

New Mercedes 250 CDI engine

شرکت مرسدس با معرفی نسل جدید موتورهای دیزلی خود بار دیگر در معرفی موتورهای پیشرفته ی دیزلی پیشتاز است . اولین خودروی دیزلی سواری در سال ۱۹۳۶ توسط مرسدس معرفی شد این خودرو با کد ۲۶۰ D شناسایی میشد .

پس از آن مرسدس با سعی و تلاش بسیار توانست تا به طور دائم دست به بهینه سازی موتورهای دیزلی بزند تا زمانی كه در سال 1977 با مدل 300SD اولین خودروی " توربودیزل " جهان را نیز معرفی كرد . پس از این نوآوری ها شركت مرسدس بیكار نمانده و همواره دست به تولید نوآوری میزند . نوآوری هایی مانند بلوتك - نصب چهار سوپاپ در سیلندر و... كه هر یك سهم گسترده ای در پیشرفت تكنولوژی موتورهای دیزل داشته اند .

پس از 48 ماه سعی و تلاش متخصصان نمونه ی پروتوتایپ موتور چهار سیلندر دیزل جدید پا به مرحله ی آزمایش گذاشت . متخصصان مرسدس در طول دوره ی ساخت این موتور از پیشرفته ترین ابركامپیوترها استفاده كردند . البته تنها به این اكتفا نشد چرا كه پس از معرفی گونه ی پروتوتایپ این موتور در آگوست 2005 تیم مهندسی مرسدس بیش از 100000 ساعت بر روی قطعات این موتور آزمایش انجام داد . در كنار تست قطعات - این موتور بر روی خودروهای مختلف مرسدس نصب شد و این خودروها در مناطق مختلف كره ی زمین - از گرم ترین بیابان ها تا هوای سرد قطبی - مورد 10 میلیون كیلومتر تست قرار گرفتند . تستی كه در هوای خشك - بارانی - مرطوب و... صورت گرفته بود .

نتیجه ی كار این همه كار و تلاش در پاییز 2008 بر روی سی كلاس دیده خواهد شد . البته در حال حاضر فقط سی كلاس از این موتور استفاده خواهد گرفت ولی این موتور جای گسترش بسیاری دارد و میتواند در سایر مدل های بنز نیز نصب شود . همچنین میتوان این موتور را در كنار سیستم " بلوتك " قرار داد تا میزان آلایندگی كاهش یابد .

New Mercedes 250 CDI engine

موتور جدید مرسدس از تكنولوژی هایی سود می برد كه تاكنون بر روی هیچ خودروی سواری معمولی دیزلی نصب نشده است برخی از این تكنولوژی ها عبارتند از :

  • دو عدد توربوشارژر برای تولید بیشتری قدرت و بالاترین گشتاور
  • سیستم كامون ریل نسل چهارم و افزایش فشار ریل های سوخت از 400 بار به 2000 بار به همراه استفاده از انژكتورهای " پیزو " كه تطبیق پذیری بیشتری با شرایط كاركرد موتور دارد و مصرف سوخت و آلودگی كمتری را به ارمفان می آورد .
  • فشار احتراق زیاد كه برابر 200 بار میباشد . این فشار میتواند دود را سریعتر از سیلندر تخلیه نماید .
  • نازل روغن و واترپمپ هر دو با شرایط موتور هماهنگ شده اند تا بی جهت انرژی مصرف نكنند .
  • بلوك سیلندر از آهن و سر سیلندرها از آلومینیوم ساخته شده اند .
  • پیستون های آلومینیومی در محفظه ی آهنی بالا و پایین می روند تا حداقل اصطكاك به وجود بیاید .
  • یاطاقان ها از استیل فورج شده ساخته شده اند و مهندسان مرسدس توانسته اند با تكنیك هایی از وزن آن ها بكاهند .
  • برای خنثی كردن لرزش هایی كه در موتورهای چهار سیلندر دیده میشوند دو عدد لرزه گیر در مركز بلوك سیلندر جاسازی شده كه نسبت به انواع دیگر اصطكاك كمتری نیز دارند .
  • استفاده از دو چرخ طیّار باعث شده تا لرزش ناشی از احتراق در موتور به حداقل ممكن برسد و موتور بسیار نرم و روان كار كند .

با استفاده از این تكنولوژی هاست كه یك موتور 1/2 لیتری دیزلی میتواند 204 اسب بخار قدرت و 500 نیوتون متر گشتاور ایجاد كند .

یكی از آلاینده های مهم موتورهای دیزلی اكسیدهای نیتروژن (‌NOX یا ازت ) میباشد . این اكسیدها در هنگام سوختن در دمای بالا ایجاد میشود . موتورهای دیزلی به دلیل داشتن ضریب تراكم بالا ( برای اطلاعات بیشتر به مطلب - ضریب تراكم و رابطه ی آن با قدرت - منتشر شده در همین وبلاگ مراجعه كنید ) اكسید نیتروژن زیادی تولید میكنند كه بسیار خطرناك است و حذف آن دردسرهای زیادی دارد به همین دلیل مهندسان مرسدس ضریب تراكم این موتور را از 1 : 5/17 به 1 : 2/16 كاهش داده اند .

New Mercedes 250 CDI engine

یكی از رموز افزایش قدرت و گشتاور در كنار تولید آلایندگی كم افزایش فشار احتراق است . مرسدس بنز یكی از بهترین خودروسازان در این زمینه است .  بدین منظور از شمع های سرامیكی به جای شمع های فلزی استفاده شده تا دمای داخل سیلندر حدود 200 درجه ی سلسیوس ( سانتیگراد ) افزایش یابد ( از 1050 درجه به 1250 درجه ی سلسیوس ) .

استفاده از دوتوربوشارژر به جای یك توربوشارژر باعث تنفس بهتر موتور میشود ولی این تنها دلیل نیست . در این موتور از یك توربوشارژر بزرگ و یك توربوشارژر كوچك استفاده شده چرا كه یك توربوشارژر بزرگ هر اندازه هم كه پیشرفته باشد نمیتواند در ابتدای حركت به دور لازم برای تولید قدرت مناسب برسد به همین دلیل استفاده از یك توربوشارژر كوچك پر فشار ( HP)  در كنار توربوشارژر بزرگ كم فشار ( LP ) ضروری است .

توربوشارژر كوچك در مانیفولد خروجی جاگذاری شده تا بتواند در ابتدای حركت خودرو چرخش نموده و 248000 دور در دقیقه بچرخد ! البته یك سیستم كنترل نیز تعبیه شده تا توربو چرخش بیش از حد نكند .

در زیر توربین كوچك دو خروجی گاز وجود دارد كه به توربین بزرگ منتهی میشود . این گازها میتوانند توربین 50 میلیمتری بزرگ را با حداكثر سرعت 185000 به گردش در بیاورند .

در زمانی كه موتور در دورهای میانی كار میكند سیستم ورودی توربوشارژر بزرگ به اندازه ی زیادی پهن میشود تا كم ترین میزان انرژی گازهای خروجی هدر برود .

دو توربوشارژر بزرگ و كوچك به طور موازی نصب شده اند به طوریكه هوای ناشی از احتراق پس از تصفیه ابتدا از توربین بزرگ عبور میكند و آن را به حركت می اندازد و پس از آن در توربن كوچك جریان پیدا میكند .

New Mercedes 250 CDI engine

با توجه به این كه دمای هوا در این حالت افزایش پیدا میكند پس از حركت موتور در دورهای بالا دریچه های كنترل فشار توربو به طور كامل باز میشوند تا هوا به اینتركولر انتقال یابد این بدان معناست كه توربوشارژرهای كوچك مدت زیادی كار نمیكنند و علكرد آن ها مربوط به همان ابتدای حركت است .

اینتركولرها در این خودرو نقش مهمی را ایفا میكنند چرا كه دمای هوای ورودی به آن ها 140 درجه ی سانتیگراد است و البته هوای زیادی را نیز دریافت میكنند.  این موتور از سیستم HFM نیز كمك میگیرد . این سیستم میتواند با استفاده از سنسورهای دقیق خود حجم هوای گرم را اندازه گرفته و با اطلاع دادن به سیستم كنترل مركزی موتور حجم هوای تازه را مشخص نماید .

این سیستم مزایای زیادی را به دنبال دارد و میتواند در مواقعی كه موتور سرد است و یا بیش از اندازه داغ شده كمك كند و از مصرف سوخت و انتشار آلاینده ها بكاهد .

با كمك این سیستم و سیستم پیشرفته ی EGR ( با گرداندن گازهای خروجی به موتور ) این خودرو میتواند در دمای 0 درجه ی سانتیگراد نیز استارت زده و بدون نیاز به گرم كردن طولانی حركت نماید .

پایان سخن :

 

New Mercedes 250 CDI engine

در پایان باید گفت كه شركت مرسدس بنز توانسته بار دیگر موتوری در خور نام و اعتبار این شركت معرفی كند كه توانسته در زمینه ی موتورهای دیزلی انقلابی برپا كند .

مطمئنا قرارگیری این موتور در كنار یك سیستم هیبریدی میتواند منجر به نتایج قابل توجه تری شود .

در پایان شما را به دیدن جدول مشخصات این موتور دعوت میكنم : (‌در صورت عدم نمایش نوشته های جدول آن ها را با موس انتخاب كنید ) .

250 Cdi 220Cdi 200CDi
تعداد سیلندر 444
تعداد سوپاپ در هر سیلندر 444
حجم ( سی سی ) 214321432143
ضریب تراكم 2:1/162:1/162:1/16
توان خروجی ( اسب بخار / دور در دقیقه )204/4200170/3200-4800136/4600-3000
گشتاور 500/1800-1600400/2800-1400330/2800-1600

000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

نظرات() 
بهروز
شنبه 24 خرداد 1393 08:38 ق.ظ
زنده باد مکانیک و خودروی بنز
هادی
دوشنبه 11 آذر 1387 10:28 ب.ظ
سلام ...... موفق باشی.من یه سوال در مورد تسترهای موتور دیزل دارم.دستگاهی به نام شنگک ساخت المان اگه در مورد این دستگاه اطلاعاتی داری ممنون میشم کمکم کنی.متشکر
فرشاد
پنجشنبه 29 فروردین 1387 04:04 ق.ظ
سلام دوست عزیز وبلاگ دنیای خودرو به روز شد.ببین نظر هم بده.ممنون
محمدرضا
یکشنبه 25 فروردین 1387 04:04 ق.ظ
درود...
رفیق بیا با هم یه فنجون نسكافه بزنیم...
بلاگ تازه تاسیس و حرفه ای نسكافه آماده ی تبادل لینك و لوگو با شما...
یه فنجونش مجانیه، رفیق...
http://nescafe.sub.ir
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

نظرسنجی

    به مطالب این وبلاگ چه نمره ای می دهید ؟





  • ابر برچسبها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :